Sempre que vaig de viatge m’agrada comprar algun llibre de cuina. En una botigueta de Viena en vaig veure un que em va fer gràcia. Però com que no entenc ni paraula d’alemany vaig pensar que no em seria gaire útil. Parlant amb la dependenta em va dir que només el tenien en alemany i en francès. Aquí vaig veure el cel obert, perquè en francès sí que em servia.
Ja he provat de fer unes quantes receptes i per ara totes han sortit bé. Aquesta d’avui hi apareix com a petits roulés à la confiture (en alemany buchteln). He fet alguns canvis, però respectant fidelment les proporcions de la massa. Ens varen agradar tant que ja estam pensant en una adaptació de la recepta. Us imaginau els brioixets de pasta salada i farcits de sobrassada? Per cert, el llibre en qüestió es titula La cuisine autrichienne i les receptes són de Helmut Deutsch.
BRIOIXETS AMB CONFITURA
Dificultat:
Ingredients per a 15 brioixets:
De la pasta:
- 125 g de llet
- 20 g de llevat premsat
- 30 g de sucre en pols
- 30 g de mantega pomada
- un pessic de sal
- 250 g de farina fluixa (i un poc més per enfarinar la superfície de treball)
- 2 vermells d’ou
- 1 cullerada de sucre vainillat
- la pell d’una llimona ratllada
Del farciment i altres:
- 150 g de confitura d’albercoc molt espessa
- 40 g de mantega
- sucre en pols per empolvorar
Preparació:
Escalfau la meitat de la llet i foneu-hi el llevat. Afegiu-hi 4 cullerades de la farina ja pesada; mesclau-ho bé; empolvorau la superfície amb més farina i deixau fermentar la pasta fins que s’estufi i es vegi la superfície ben clivellada.
Escalfau l’altra meitat de la llet (no ha de ser molt calenta). Mesclau-hi els 30 g de mantega, la sal, els 30 g de sucre en pols, el sucre vainillat i la pell de llimona ratllada. Afegiu-hi ara els vermells d’ou i després la pasta fermentada anterior. Mesclau-ho bé i anau incorporant-hi la farina per tandes fins integrar-la tota a la massa. Treballau aquesta pasta amb les mans durant 5 minuts, tapau-la i deixau-la fermentar de bell nou durant ½ hora.
Enfarinau la superfície de treball; esteneu-hi la pasta amb l’aprimador formant un quadrat de 30 x 30 cm. Tallau quadradets de 5 x 5 cm.
Foneu els 40 g de mantega al bany maria o dins el microones (no al foc directament).
Preparau un motlle gran i baix,la confitura i la mantega fosa.
Posau una culleradeta de confitura enmig de cada quadradet de pasta. Ajuntau els extrems amb molt de compte i estirau la pasta perquè quedi un paquet ben tancat (és imprescindible que la confitura sigui molt, molt espessa). Donau-li forma rodona, submergiu-lo dins la mantega fosa; degotau-lo un poc i col·locau-lo dins el motlle amb la part més lletja cap a baix. Les bolletes han d’estar un poc separades una de l’altra. Nosaltres hem utilitzat un motlle de 27 cm de diàmetre i la mida ha anat molt bé per distribuir-les i que no hi quedassin buits.
Deixau fermentar les bolletes de pasta tapades amb un plàstic.
Quan vegeu que s’han estufat i quasi es besen enceneu el forn a 180º. En ser calent, enfornau el motlle i coeu els brioixets durant 20-25 minuts, o fins que es daurin.
Treis el motlle del forn, deixau-los refredar i empolvorau-los de sucre en pols abans de servir-los.