Cercador



Panades (versió 2)

Panades v2 3

L’any passat us vàrem oferir la recepta familiar que feim a casa des de fa molts anys, i que és la que recomanam. Però aquesta setmana n’hem provat una altra i també ens ha agradat. En aquest cas la pasta duu suc de taronja i vermell d’ou. I hem preparat tres farciments diferents perquè tengueu per triar: de carn amb cabell d’àngel; de carn, xítxeros (pèsols), grell i carxofa i un altre sense gens de carn.

Volem animar tothom a fer panades, i especialment als joves. Venga, que no és tan difícil…

I sobretot  amb aquest vídeo:

PANADES, VERSIÓ 2

Dificultat:

Ingredients per a 12 panades grossetes:

De la pasta:

  • 180 g d’oli d’oliva
  • 180 g d’aigua
  • 120 g de saïm
  • 120 g de suc de taronja colat
  • 2 vermells d’ou
  • 940 g de farina fluixa (pot variar un poquet segons la mida dels vermells)

Del farciment:

Si voleu farcir-les carn i cabell d’àngel:

  • 1 kg i ½ de carn de xoti a trossos regulars (preferiblement de la cuixa)
  • sal
  • pebre bo
  • oli d’oliva per trempar la carn
  • ½ pot de confitura de cabell d’àngel

Si voleu farcir-les de carn, xítxeros (pèsols) i altres verdures:

  • 1 quilo de carn de xot tallada a trossos regulars (preferiblement de la cuixa)
  • 80 g de sobrassada
  • 600 g de xítxeros
  • 150 g de carxofes (pesades ja sense tara i tallades a làmines fines)
  • ½ llimona
  • 1 manat de grells
  • sal
  • oli d’oliva
  • pebre bo
  • 100 g de ventresca o xulla (nosaltres no n’hi posam)

Si voleu farcir-les de verdura:

  • 1 kg de xítxeros
  • 300 g de carxofes (pesades ja sense tara i tallades a làmines fines)
  • ½ llimona
  • 2 manats de grells
  • 100 g de sobrassada
  • sal
  • pebre bo
  • oli d’oliva

Preparació:

De la pasta:

Per fer la pasta de les panades mesclau dins un ribell el saïm (a temperatura ambient), l’oli, l’aigua, el suc de taronja i els vermells d’ou. Anau afegint-hi farina per tandes mescant-ho tot amb les mans fins que la pasta sigui manejable. Agafau-ne un trosset i provau de donar-li forma de panada per comprovar-ho. Si és massa blana i és difícil donar-li la forma, afegiu-hi més farina fins que tengui la consistència adequada. Sempre poc a poc, sense posar-ne massa d’un cop. Pensau que si els vermells d’ou són grossos necessitarà un poc més de farina.
Deixau reposar la pasta durant una hora a temperatura ambient.
Mentrestant, preparau el farciment.

Del farciment de carn amb cabell d’àngel:

Trempau la carn amb sal, pebre bo i un poc d’oli. Mesclau-la amb les mans amb la confitura de cabell d’àngel.

Del farciment de carn amb xítxeros i altres verdures:

Trempau la carn i els xítxeros amb sal, pebre bo i oli d’oliva. Preparau un bol amb aigua i sucau-hi la mitja llimona. Eliminau les fulles exteriors i les puntes de les carxofes; tallau-les a làmines fines i posau-les en remull dins l’aigua fins que hagueu de començar a fer les panades. Després, feis-les degotar i trempau-les amb sal, pebre bo i oli.
Netejau els grells i tallau-los a rodanxes primes aprofitant al màxim la part verda si és tendra. Trempau-los amb sal, pebre bo i oli.
Trossejau i trempau igualment la ventresca si heu decidit posar-n’hi.
Feis 24 trossets amb la sobrassada.

Del farciment de verdura:

Preparau la verdura i la sobrassada com explicam a l’opció anterior

Muntatge de les panades:

Sigui quina sigui la varietat que heu triat, tallau 12 quadrats d’11 cm de costat de paper sulfuritzat.
Quan la pasta hagi reposat el temps indicat, dividiu-la en 12 pastonets. De cada pastó que serà una panada, deixau-ne una quarta part per fer la tapadora. L’altre tros més gran serà per fer la cassoleta.

Per fer cada panada: agafau un quadrat de paper dels que teniu tallats i un pastonet dels que teniu per fer les cassoletes. Feis-ne una bolla i aplanau-la damunt el paper. Anau aixecant la pasta de les voreres amb els dits per formar el recipient on posareu el farciment.

Ara toca farcir la panada. Feis-les ben plenes (premeu el farciment amb els dits perquè el contingut sempre perd volum durant la cocció.

Ara agafau un trosset de pasta dels que teniu per a les tapadores. Aplanau-lo bé amb els dits donant-li forma rodona aproximadament del diàmetre de la cassoleta. Col·locau la tapadora de pasta damunt i segellau les voreres amb els dits fent un cordó. Col·locau la panada damunt la llauna i punxau la tapadora amb una forqueta per facilitar-ne la cocció.

En tenir una llauna quasi plena enceneu el forn a 190º. En ser calent, enfornau la primera llaunada. Ha de coure entre 50 i 60 minuts.

Mentre coeu la primera llaunada, preparau la segona.

En ser cuita la primera, treis-la del forn i deixau refredar les panades damunt la llauna. No les tragueu fins que siguin tèbies o fredes. Si provau de treure-les quan encara són molt calentes és probable que es rompin, sobretot si les heu fet primetes.

En tenir llesta la segona llaunada, enfornau-la i deixau-la coure el mateix temps que la primera.

Nota:

Un bon acompanyament per a les panades és una ensalada de lletuga, grell i carxofes morades trempada amb sal, oli i vinagre.

Es poden congelar, tant cuites com crues. Us recomanam, si creis que no les consumireu totes, congelar-ne una part en cru. El dia que les vulgueu menjar, enceneu el forn a la temperatura indicada i podeu coure-les directament tretes del congelador. El temps de cocció, és clar, serà un poc més llarg.

Panades v2 2