DIA MUNDIAL DEL COMERÇ JUST I EL CAFÈ
El segon dissabte de maig de cada any es celebra el Dia Mundial del Comerç Just, que impulsa el consum respectuós amb els productors dels països empobrits del Sud. Molts productes que compram habitualment provenen de països on els treballadors no gaudeixen dels drets més bàsics i on no es respecta el medi ambient. El comerç just, a través d’un sistema comercial alternatiu, lluita contra la pobresa d’aquests països beneficiant els productors i alhora els consumidors. Els productors, perquè els garanteix un sou digne i unes condicions laborals adients. I els consumidors, perquè posa al seu abast productes de primera qualitat i elaborats amb matèries primeres de qualitat i mitjançant processos respectuosos amb el medi natural.
“Per gaudir d’un bon cafè, no cal que acabi mòlt ningú” és el lema de la Coordinadora Estatal de Comerç Just per aquest Dia Mundial. Si no heu fet encara una volta per les botigues de Comerç Just, us recomanam que ho feu i sobretot que tasteu els seus productes.
Avui és el dia. I com que teníem ganes de fer la nostra aportació, hem pensat en un pastís amb el producte estrella de l’any: el cafè. Amb un sabor intens de cafè i amb cobertura de xocolata. Tot amb ingredients de Comerç Just.
PASTÍS MOCA
Dificultat:
Ingredients per a 14 persones:
De la base:
- 4 ous
- 120 g de sucre de canya Paraguay, de Comerç Just
- 150 g de farina
- 7 g de llevat artificial Canario o Royal
- 35 g de cafè molt concentrat fet amb café expresso de Comerç Just
- mantega per untar el motlle
De la crema de moca:
- 45 g de cafè molt concentrat, fet amb expresso de Comerç Just
- 200 g de mantega pomada
- 130 g de sucre en pols
- 2 vermells d’ou
De l’almívar de cafè:
- 100 g de cafè molt concentrat, fet amb expresso de Comerç Just
- 100 g de brandi
- 60 g de sucre de canya Paraguay, de Comerç Just
De la cobertura de xocolata:
- 200 g de cacau en pols Afrikao de Comerç Just
- 140 g de nata líquida
- 50 g de sucre de canya Paraguay, de Comerç Just
De la nata aromatitzada:
- 400 g de nata per muntar
- 45 g de cafè molt concentrat, fet amb expresso de Comerç Just
- sucre de canya Paraguay, de Comerç Just, al gust (50 g, aprox.)
- 3 fulls de gelatina neutra
Preparació:
Primer de tot, preparau la base del pastís: untau el fons i les parets d’un motlle de 22 cm de diàmetre amb mantega. Empolvorau tota la superfície untada amb farina.
Enceneu el forn a 170º.
Bateu els ous sencers amb el sucre amb la batedora elèctrica de barnilles fins que la preparació tripliqui el volum inicial. Incorporau-hi el cafè (tebi o fred). Mesclau el llevat ràpid amb la farina i incorporau-lo a la preparació anterior a través d’un colador fi.
En ser calent el forn, enfornau el pastís i coeu-lo durant 30-40 minuts (depèn de cada forn). En qualsevol cas, comprovau que sigui cuit punxant el centre amb un escuradents. N’ha de sortir eixut. Un cop cuit, deixau-lo reposar 10 minuts dins el motlle i després desemmotllau-lo i deixau-lo refredar completament.
Mentre es cou la base, preparau l’almívar de cafè: mesclau tots els ingredients de l’almívar dins una cassola petita i posau-la al foc. Feis bullir la mescla durant 3 minuts i reservau-la dins el mateix recipient.
Preparau ara la crema de moca: mesclau tots els ingredients de la crema amb una batedora manual de barnilles fins que la preparació tengui una textura similar a la de la nata muntada. Reservau aquesta crema a temperatura ambient, però lluny de qualsevol font de calor.
Ara, preparau la nata aromatitzada: muntau la nata amb la batedora elèctrica de barnilles o amb el robot de cuina. Quan estigui quasi muntada, afegiu-hi sucre al vostre gust (no tot de cop) i continuau muntant-la fins que sigui ben ferma. Guardau-la a la gelera.
Dividiu els fulls de gelatina en trossos petits amb unes tisores i col·locau els trossos dins un tassó ple d’aigua freda. Deixau-los reposar dins l’aigua durant 10 minuts. Passat aquest temps, treis els trossos de gelatina de l’aigua i espremeu-los amb les mans per eliminar-ne l’aigua i foneu-los dins el cafè calent (no ha de ser excessivament calent). Deixau refredar una mica i incorporau el cafè passat per un colador (per evitar possibles grumolls) a la nata muntada. Remenau amb una cullera de fusta fins que el cafè estigui ben incorporat i la mescla sigui completament homogènia. Posau la crema dins una mànega de pastisseria i guardau-la a la gelera.
Ara, preparau la cobertura de xocolata: escalfau la nata i mesclau-la amb el cacau i el sucre amb una batedora manual de barnilles. Reservau-la.
Per muntar el pastís, dividiu la base en dos discos del mateix tamany. Amb un pinzell de cuina, amarau la primera base amb l’almívar de cafè. Damunt, distribuïu-hi la crema de moca. Allisau-la amb una espàtula. Tapau-la amb l’altre disc.
Cobriu la superfície i les parets del pastís amb la cobertura de xocolata ajudant-vos d’una espàtula, amb moviments des del centre cap als extrems, fins que quedi completament cobert. Després, decorau el pastís al vostre gust amb la nata aromatitzada.
Un cop llest el pastís, guardau-lo a la gelera, però deixau-lo a temperatura ambient ½ abans de consumir-lo.