Cercador



Sopes de matances

Sopes de matances 1

Ara ja s’ha perdut molt, però abans, el mes de novembre se solien fer les matances. Mataven el porc ben de jorn (devers les 5, em pens). Cap a les 11, quan la gent ja havia fet mig jornal de feina, se servien les sopes de matances i el frit. Les sopes es feien amb un poc de carn magra i del llom del porc. Pel que fa a la resta d’ingredients, no hi ha diferència amb la resta de sopes que es feien a l’hivern. Com sempre hi incorporaven les verdures de temporada que tenien a l’abast.

SOPES DE MATANCES

Dificultat:

Ingredients per a 4 persones:

  • 200 g de llom de porc
  • 200 g de carn magra de porc
  • 250 g de sopes de pa moreno
  • 1 manat de grells
  • 3 carxofes
  • 1 manat d’espinacs (o de bledes)
  • 1/2 col borratxona
  • 150 g d’esclata-sangs
  • 2 tomàtigues de ramellet
  • 1/2 manat de julivert
  • ¼ de coliflor
  • 4 alls aixafats
  • oli d’oliva
  • sal
  • pebre bo
  • 1 culleradeta de pebre bord

Preparació:

Tallau la carn a daus i salpebrau-la.

Netejau les verdures. Eliminau les fulles seques de les carxofes i tallau la part central en vuit trossets. Tallau els grells transversalment en trossos de mig dit de gruix. Ratllau les tomàtigues. Picau el julivert ben menut. Separau els brotets de la coliflor de manera que quedin trossos de mida similar. Eliminau la part més gruixada de la vena de les fulles de col i els troncs dels espinacs. Tallau els espinacs i les fulles de col en trossos regulars. Tallau els esclata-sangs en quatre parts (o en dues si són petits).

Posau a bullir 3/4 l d’aigua dins una olla.

Posau una greixonera baixa i ampla al foc amb una tasseta i mitja d’oli. En ser calent sofregiu-hi la carn amb els alls aixafats fins que s’enrosseixi. Incorporau després el grell i tres minuts després, la tomàtiga i el julivert. Remenau bé el conjunt i coeu-lo fins que estigui ben confitada la tomàtiga. Incorporau-hi ara la col, les carxofes i la coliflor. Afegiu-hi sal. Al cap d’uns minuts, quan la coliflor s’hagi reblanit una mica, els espinacs i els esclata-sangs. Remenau perquè es coguin les verdures uniformement. Al cap de tres o quatre minuts afegiu-hi l’aigua bullent i pebre bord. Bulliu les verdures fins que siguin grenyals (cuites, però senceres i encara un poc fermes). Tastau el brou. Ha de ser lleugerament salat per anar bé, perquè el pa que posam a les sopes no té gens de sal, i en absorbir el brou resultarien fades.

Agafau un colador gros i colau la verdura. Dins la mateixa greixonera on heu fet el sofregit, col.locau les sopes de pa, repartides per tot el fons de manera uniforme. Ara, abocau el brou de les verdures amb un cullerot fins que quedin ben amarades. Assegurau-vos que el brou arribi per tot i que no quedin parts de les sopes eixutes, però no en poseu de més, perquè han de quedar seques. LLavors, distribuïu la verdura per damunt. Tapau la greixonera i deixau reposar les sopes 10 minuts abans de servir-les. En el moment de treure-les a taula, ruixau-les amb oli d’oliva.

Nota:

Per fer unes bones sopes no s’ha de plànyer l’oli a l’hora de fer el sofregit.

Podeu acompanyar-les amb rave o ravenets i unes bones olives trencades.